Представлява междинно звено между метрото и скростния трамвай. Понякога е наричан леко метро. Основното му различие е очевидно: обслужва се от подвижен състав от трамваен тип.
В потребителския смисъл хората възприемат за станция само видимата част – перонния участък и коловозите. Но в действителност в станционния комплекс влизат и много други сервизни помещения, подстанции, както и близката част от тунелите, където са разположени съоръженията за смяна на посоката.
Съществуват 3 типа метростанции в зависимост от това, къде са изградени.
- Подземни – при класическото (тежко) метро, станционните комплекси се изграждат под земята. В зависимост от това дали са с дълбоко заложение или плитко заложение връзката им с наземната повърхност (улицата) се осъществява с помощта наескалатор и/или на обикновени стълбища. В Софийското метро повечето станции са от този тип.
- Наземни – изградени са на повърхността на земята.
- Надземни – изграждат се над повърхността на земята.
- при пресичане на водни повъхности (реки), върху метромостовете: - например Метростанция Обеля в София е изградена върху мост над река Какач, а двата ѝ края лежат на земята, докато Метростанция Мусагеница е изцяло разположена върху мост;
- на естакади - например Първа станция от Втори метродиаметър (Метростанция Ломско шосе), както и някои от станциите в посока към Аерогара София.
По този признак съществуват следните видове.
- С островен перон (платформа) – перонът е разположен по средата на станцията, а от двете му страни са разположени коловозите на пристигащите и заминаващите влакове.
В Софийското метро такива станции са станциите от първия радиус („Сливница“, „Люлин“,„Западен парк“, „Вардар“, „Константин Величков“, „Опълченска“ и „Сердика“), станция от втория радиус (СУ „Св. Климент Охридски“), както и изградените през 1980-те год. станции от Втори метродиаметър („НДК“ и „Европейски съюз“).
- Със странични перони (платформи) - при този случай по средата на станцията преминават и двата коловоза, а пероните се изграждат отстрани.
В България подобни станции са повечето от тези, които са проектирани след 1989 г. (новото строителство): втори радиус на Първи метродиаметър и почти всички от изграждащия се Втори метродиаметър.
- Кросплатформени- при пресичне на различни линии на метрото на едно ниво се изграждат станции с 2 или 3 перона (1 островен и 2 странични). По такъв начин прехвърлянето от една на друга линия се осъществява на самата станция, а не с помощта на преходни тунели. След станцията линиите се разделят и могат да продължат на различни нива.
- bg.wikipedia.org