СОФИЙСКОТО МЕТРО

СТРОИТЕЛСТВО НА СОФИЙСКОТО МЕТРО

СВЕТОВНО МЕТРО + ИСТОРИЯ / WORLD METRO + HISTORY

МЕТРОКОМУНИКАЦИЯ

МЕТРОПОЛИТЕН СОФИЯ

НОВИ СТАНЦИИ В МЕТРОТО

АКО СКУЧАЕШ В МЕТРОТО

ДО РУМЪНИЯ И ОБРАТНО

МЕТРОДОКУМЕНТИ

МЕТРОАРХЕОЛОГИЯ

МЕТРОТОКУЛУТУРА

БЪДЕЩЕТО НА МЕТРОТО

ВИДОВЕ МЕТРО

Метро-трамваят (също premetro, семи-метро, подземен трамвай и метротрам), се нарича релсов градски транспорт от подземно-наземен тип, разновидност на скоростния трамвай.
Представлява междинно звено между метрото и скростния трамвай. Понякога е наричан леко метро. Основното му различие е очевидно: обслужва се от подвижен състав от трамваен тип.
Метростанцията, или само станция, е спирка на метро, на която слизат или се качват пътници.
В потребителския смисъл хората възприемат за станция само видимата част – перонния участък и коловозите. Но в действителност в станционния комплекс влизат и много други сервизни помещения, подстанции, както и близката част от тунелите, където са разположени съоръженията за смяна на посоката.
Съществуват 3 типа метростанции в зависимост от това, къде са изградени.
  • Подземни – при класическото (тежко) метро, станционните комплекси се изграждат под земята. В зависимост от това дали са с дълбоко заложение или плитко заложение връзката им с наземната повърхност (улицата) се осъществява с помощта наескалатор и/или на обикновени стълбища. В Софийското метро повечето станции са от този тип.
  • Наземни – изградени са на повърхността на земята.
  • Надземни – изграждат се над повърхността на земята.
По този признак съществуват следните видове.

„Сердика“ - островен перон
  • С островен перон (платформа) – перонът е разположен по средата на станцията, а от двете му страни са разположени коловозите на пристигащите и заминаващите влакове.
В Софийското метро такива станции са станциите от първия радиус („Сливница“, „Люлин“,„Западен парк“, „Вардар“, „Константин Величков“, „Опълченска“ и „Сердика“), станция от втория радиус (СУ „Св. Климент Охридски“), както и изградените през 1980-те год. станции от Втори метродиаметър („НДК“ и „Европейски съюз“).

Метростанция „Младост 1“ вСофийското метро - странични перони
  • Със странични перони (платформи) - при този случай по средата на станцията преминават и двата коловоза, а пероните се изграждат отстрани.
В България подобни станции са повечето от тези, които са проектирани след 1989 г. (новото строителство): втори радиус на Първи метродиаметър и почти всички от изграждащия се Втори метродиаметър.

Много кросплатформена станция в Хонконгското метро
  • Кросплатформени- при пресичне на различни линии на метрото на едно ниво се изграждат станции с 2 или 3 перона (1 островен и 2 странични). По такъв начин прехвърлянето от една на друга линия се осъществява на самата станция, а не с помощта на преходни тунели. След станцията линиите се разделят и могат да продължат на различни нива.
  • bg.wikipedia.org