СОФИЙСКОТО МЕТРО

СТРОИТЕЛСТВО НА СОФИЙСКОТО МЕТРО

СВЕТОВНО МЕТРО + ИСТОРИЯ / WORLD METRO + HISTORY

МЕТРОКОМУНИКАЦИЯ

МЕТРОПОЛИТЕН СОФИЯ

НОВИ СТАНЦИИ В МЕТРОТО

АКО СКУЧАЕШ В МЕТРОТО

ДО РУМЪНИЯ И ОБРАТНО

МЕТРОДОКУМЕНТИ

МЕТРОАРХЕОЛОГИЯ

МЕТРОТОКУЛУТУРА

БЪДЕЩЕТО НА МЕТРОТО

НОВИ ЛИНИИ - ОТКРИВАНЕ


ОТКРИТ Е НОВ УЧАСТЪК ОТ СОФИЙСКОТО МЕТРО - МС „Цариградско шосе” – МС „Летище София”
На 02.04.2015 г. беше въведено в експлоатация разширението на Линия 1 на Софийското метро от бул. „Цариградско шосе” до Летище София. На церемонията присъстваха министър-председателят Бойко Борисов, кметът на София Йорданка Фандъкова, министърът на транспорта, информационните съобщения и технологии Ивайло Московски, на околната среда и водите Ивелина Василева, на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, председателят на Столичният общински съвет Елен Герджиков, общински съветници, медии.

Този участък представлява Лот 1 от Етап 3 на Проекта за разширение на метрото в София, финансиран по ОП „Транспорт” 2007 – 2013 г. и съфинансиран от българска страна. 


Кметът на гр. София Йорданка Фандъкова обясни, че участъкът от разширението на метрото от бул. „Цариградско шосе“ до летището е с дължина около 5 км (4,85 км) и 4 метростанции. Благодарение на него още около 50 хил. граждани ще могат да използват метрото за всекидневните си пътувания. Придвижването от летището до центъра ще отнема около 20 минути като средната скорост на метрото е 40 км/ч.

С пускането на участъка очакваме трафикът в района да намалее с 12%, вредните емисии да намалеят с 8 хил. т., което включва проектът за метрото към устойчивите мерки за опазване на околната среда.

Стойността на проекта е 75 млн. евро - 58,7 млн. евро са от Европейския фонд за регионално развитие и 16,3 млн. евро са осигуреното съфинансиране. 

Цената на 1 км готово метро възлиза на около 15,5 млн. евро. Тази цена е няколко пъти по-ниска от аналогичната цена на завършените през 2014 и 2015 г. участъци на метрополитените в Прага, Варшава и Будапеща, изградени чрез съфинансиране от аналогични присъединителни оперативни програми.

Строителството е изпълнено за 2 години и три месеца и включва цялостно изграждане на метрото и оборудването на 18 системи за неговото управление и функциониране. Заедно със строителството на метрото в кв. Дружба са изградени 2 четирилентови булеварда с обща дължина 2,4 км с нови тротоари, осветление и инженерна инфраструктура.

С пускането на участъка са разкрити нови 180 работни места.

На метростанция 21 „Искърско шосе” е изградена и нова жп пътническа гара, която обслужва пътническите влакове за линиите София - Пловдив – Бургас.

За последните 6 г. са построени 21.1 км метро с 20 метростанции.

Очаквани обществени ползи от участъка:
- прогнозен брой превозвани пътници на ден, с отчитане на настоящата застройка, напречните връзки за довеждащ транспорт и предвижданата по Общия устройствен план за развитието на територията – 48 хил. пътници;
- спестено време от пътувания – 16 хил. часа дневно;
- намаление на трафика в района – 12% или общо за София с 4%;
- намаление на броя на автомобилите – 8 500 автомобила дневно;
- намаление на вредните газове – 8 хил. тона и др.;
- скорост на пътуванията между станциите – до 80 км/ч;
- средна скорост на придвижванията, в т.ч. изчакване, качване и слизане от влаковете – 40 км/ч
...OP+



Ивайло Московски: МЕТРОТО ПРЕВЪРНА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ В МУЛТИМОДАЛЕН ТРАНСПОРТЕН ЦЕНТЪР

Благодарение на изградената метро връзка, от днес летище София вече е модерен, мултимодален транспортен център. Това каза министър Ивайло Московски по време на пускането в експлоатация на разширението на метрото до Летище София. На церемонията присъстваха премиерът Бойко Борисов, министърът на околната среда и водите Ивелина Василева, министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова, кметът на Столична община Йорданка Фандъкова и изпълнителният директор на „Метрополитен“ ЕАД Стоян Братоев. 

Новият участък е дълъг 5 км и включва 4 метростанции: Дружба, Искърско шосе, Софийска Света гора и Летище София. С изграждането му, софийското метро има общо 36 км метролинии и 31 метростанции.

„Продължаваме разширението на метромрежата и по Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020 г., заяви министър Московски. 


„Планирано е финансирането на най-тежкия участък от третата линия на метрото - трасето от бул. „Янко Сакъзов“ до кв. „Красно село“, който ще осигури връзката с другите две метролинии и ще обслужи няколко изключително натоварени от транспортна гледна точка райони на столицата“, допълни той. Стойността на проекта е около 800 млн. лева и включва 7,2 км ново трасе, 7 нови метростанции, изграждане на депо в кв. "Красно село" и доставка на 20 метровлака.

Министър Московски заяви, че за пореден път се доказва, че проектът за изграждане и разширение на столичното метро е един от най-успешните обекти, финансирани по ОП „Транспорт“ 2007-2013 г. 


„През миналия програмен период бяха осигурени повече от 1 милиард лева за разширението на първия метродиаметър и цялостно изграждане на втория“, каза Ивайло Московски. Той допълни, че с тези средства са изградени 17 нови метростанции и 18 км нови метролинии, а в началото на месец май предстои пускането в експлоатация на още 2,7 км метролинии и 3 нови метростанции.

Проектът за разширение на столичното метро - Етап III е на обща стойност 407 млн. лв., като 215 млн. лв. от тях са осигурени от Оперативна програма „Транспорт“ 2007 – 2013 г. 


Той е разделен на два лота – Лот 1, който включва новото трасе от бул. „Цариградско шосе“ до Летище София, и Лот 2, който обхваща разширението до бизнес парка в кв. Младост 3. 

Стойността на безвъзмездната финансова помощ предоставена от ОП „Транспорт“ 2007 - 2013 г. за изграждането на Лот 1 е 135 млн. лв...OP+























НОВАТА МЕТРОСТАНЦИЯ "ВИТОША"

София. Новата метростанция „Витоша” бе официално открита. Разширението на втория метродиаметър от метростанция „Джеймс Баучер” до кръстовището на бул. „Черни връх“ с бул. „Хенрик Ибсен” и ул. „Сребърна” е с дължина 1.3 км и включва 1 метростанция, както и съоръжение за смяна на посоката след нея.


Новият участък е на стойност 21 млн. евро. Проектът е разработен с оглед необходимостта от осигуряване на бърз и ефективен транспорт на гъсто населената южна част на квартал „Лозенец” и необходимостта от връзка с довеждащия градски транспорт до бул. „Черни връх“ за обслужване на кварталите „Кръстова вода”, „Драгалевци”, „Гоце Делчев”, „Хладилника”, както по сегашните улици, така и по бъдещия бул. „Тодор Каблешков“. 

С новата отсечка в София вече има 40 км метролинии с 35 метростанции. На официалното откриване присъстваха премиерът Бойко Борисов, министърът на транспорта информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски, кметът на София Йорданка Фандъкова, министърът на финансите Владислав Горанов, зам.-кметът на София Дончо Барбалов, председателят на СОС Елен Герджиков, ръководителят на Представителството на ЕК в България Огнян Златев, директорът на „Метрополитен“ инж. Стоян Братоев и др. 

На официалното откриване премиерът Бойко Борисов посочи, че в нашето метро отсечка от 1,3 км струва 21 млн. евро,а в Европа обикновено около 100 млн. евро и нагоре. Според него ясната съизмеримост в случая се изразява в това, че влаковете, системите за сигурност, материалите, надзорниците, контактните мрежи са еднакви, но ние постигаме цена разликата в цената средно с 80 млн. евро на километър. 

Премиерът благодари на всички софиянци и на гостите на София за търпението във връзка с ремонтите, които се извършват в града и подчерта, че след 2 години ще бъдат изградени уникални съоръжения. Бойко Борисов уточни, че на 14 септември ще бъде пусната Западната дъга, която да свърже Северната тангента. 

По думите му там имотите ще станат в пъти по-скъпи, хората съответно по-богати, а София става различна и в тази посока. Бойко Борисов коментира, че бул. "Черни връх" изглежда много добре и поясни, че са дадени 7.5 млн. лева от бюджета, за да може булевардът да се свърже с Южната дъга. 

Той уточни, че в момента текат отчуждителните процедури и проектирането на Северната тангента, а в скоро време ще бъдат построени обходите и преките връзки за тангентата. 

Министърът на транспорта Ивайло Московски връчи разрешението за ползване на новата отсечка на метрото на директора на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев. Министърът посочи, че проектът е доказателство за успешно партньорство между Министерството на транспорта и Столична община. Ивайло Московски уточни, че проектът е бил много сложен от гледна точка на обосноваването на финансирането и разпределението му в два етапа. 

Кметът на София Йорданка Фандъкова заяви, че с новата метростанция „Витоша" над 20 хил. души ще могат да използват най-удобния, екологичен и бърз градски транспорт. Тя уточни, че за по-малко от 2 години са построени 1,3 км и много голяма метростанция с шест входа, като очакваните спестени вредни емисии са 75 хил. тона годишно. 

Кметът благодари на участниците в проекта и на правителството на Бойко Борисов, което е помогнало за това проектът да се финансира изцяло с европейски средства. Йорданка Фандъкова припомни, че в самото си начало проектът е финансиран само с общински средства и подчерта, че е оценен високо от ЕК. 

Кметът благодари още на комисарите от ЕК, на представителя на комисията в България Огнян Златев и на министъра на транспорта Ивайло Московски. След официалната церемония по откриването на новата метростанция Йорданка Фандъкова посочи, че до края на годината ще започне строителството на 5 метростанции, заложени в първия проект, финансиран от ЕК в новия програмен период. Тя поясни, че продължава строителството на 7 станции и нови 7 км метролинии. 

До Коледа се очаква да приключи разширението на бул. "Черни връх", с което районът да бъде изцяло облагороден. Първите два етапа от канализацията на квартал "Драгалевци" в Кръстова вада са сменени, в момента се правят отчужденията, които ще осигурят третия етап до Южната дъга. Започнали са и отчуждителни процедури в самия квартал "Драгалевци". 

Йорданка Фандъкова коментира, че след като в района се е застроявало без никаква мисъл за инфраструктурата, сега трябва поетапно и с много инвестиции Столична община да се справи с този проблем. 

Директорът на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев обясни, че от новата метростанция "Витоша" до "Сердика" се стига за 9 минути, а до НДК за 7 минути. В пиков час интервалът между влаковете е 6 минути, а за не пиковите 8-9 минути. Инж. Братоев уточни, че около 20 хил. души ще ползват метрото, което е перспективното му натоварване. Според него в първите дни ще започнат да го използват 10-15 хил. души, като практиката показва, че постепенно този пътникопоток ще нараства. 

Директорът на „Метрополитен” посочи, че сроковете за всички участъци на метрото са съобразени със спецификата на обектите и допълни, че кратките срокове не са за сметка на качество или други технологични проблеми. Цялото метро ще се използва от над 350 хил. души.

Биляна ИВАНОВА


София. Вчера с колегите от общината тествахме, че оттук до центъра, до станция "Сердика" се стига за 9 минути, до НДК е 7 минути. Това каза пред журналисти директорът на "Метрополитен" инж. Стоян Братоев след официалното откриване на новата метростанция "Витоша", предаде репортер на Агенция "Фокус".

"Това е времето, за което ще се пътува до метрото. Разписанието го има на таблата на перона. В пиков час интервалът между влаковете е 6 минути, за не пиковите 8-9 минути", уточни той. 

"Прогнозата е, че около 20 хил. души ще ползват метрото, това е перспективното натоварване. Вероятно от днес и първите дни ще започнат да го използват 10-15 хил. души, практиката показва, че постепенно този пътникопоток нараства", обясни инж. Братоев и допълни, че цялото метро ще се използва от над 350 хил. души. 

"Сроковете, в които се изпълняват не само този участък, а всички участъци на метрото са съобразени със спецификата на обектите", коментира той. "Срокът тук е максимално малък, но не за сметка на качество или други технологични проблеми. Срокът е такъв, какъвто може да се направи, ако има финансиране", каза още директорът на "Метрополитен"

Биляна ИВАНОВА

Агенция „Фокус”



От днес общата дължина на линиите на софийското метро вече е 40 км. Във връзка с завършване строителството на метростанция „Витоша" и реконструкцията на бул. „Черни връх" в този участък за подобряване на транспортното обслужване се въвежда организация на част от градския транспорт. Това съобщиха от пресцентъра на Столична община.

Считано от 14.00 часа на 20 юли (сряда) линия 2 на метрото ще се движи до метростанция „Витоша", разположена на бул. „Черни връх" и ул. „Сребърна", допълват от общината.

Метростанция „Витоша" ще обслужва над 15 000 пътници. Това заяви пред "Фокус" инж. Стоян Братоев, директор на „Метрополитен", във връзка с пускането на новия участък от столичното метро до кв. „Хладилника".

„В метрото броят на пътниците ще стане около 350 хиляди, в момента е 335 хиляди души. Освен това, станцията ще способства изключително много за облекчаване на напрегнатите пътни възли там. Знаете, че кръстовището на бул. „Черни връх" и ул. „Сребърна" е с изключително голям трафик. Новата станция ще помогне за разтоварване на трафика, за намаляване на вредните газове, но най-важното е, че ще обслужва над 90 жилищни блока, над 30 административни сгради и търговски центрове в района", уточни той.

Считано от 04.30 часа на 20 юли (сряда), експериментално до 31 декември „Център за градска мобилност" ЕАД въвежда следните промени в организацията на движение в наземния обществен транспорт, както следва:

Удължава се маршрута на автобусна линия № 65: От кв. „Манастирски ливади", по ул. „Луи Айер", наляво по ул. „Тодор Каблешков", надясно по ул. „Костенски водопад", надясно по бул. „Гоце Делчев", по ул. „Хенрих Ибсен" и по ул. „Сребърна" до Зоопарка- двупосочно. Закрива се спирка с код 2655 „кв. Хладилника" на бул. „Черни връх" при ул. „Орел" за автобусни линии № 88, 98 и 120.

Възстановява се маршрутът на автобусна линия № 98 от кметство „Железница" до Зоопарка.

Спирките по бул. "Черни връх", ул. "Сребърна" и ул. "Хенрик Ибсен" се преименуват на "Метростанция Витоша", както следва:

- автобусна спирка с код 2654 "Кв. Хладилника" на бул. "Черни връх" след ул. "Сребърна" в посока бул. "Никола Вапцаров";
- автобусна спирка с код 2755 "Кв. Хладилника" на ул. "Хенрик Ибсен" след бул. "Черни връх" в посока бул. "Гоце Делчев";
- автобусна спирка с код 0912 "Кв. Хладилника" на ул. "Сребърна" след бул. "Черни връх" в посока Зоопарка;
- автобусна спирка с код 2780 "Кв. Хладилника" на бул. "Черни връх" след ул. "Филип Кутев" в посока ул. "Сребърна";
- автобусна спирка с код 2756 "Кв. Хладилника" преди ул. "Филип Кутев" в посока Околовръстен път".


standartnews.com





Столичното метро стигна до Бизнес парка

Столичното метро се удължи с още 3.5 километра и вече стига до Бизнес парка в квартал „Младост 4". Близо 45 000 души се очаква да пътуват по новата отсечка, което ще олекоти наземното движение в квартала с около 20%, стана ясно от думите на кмета на София Йорданка Фандъкова.

Метростанция „Младост 1" става разпределителна за влаковете, които продължават в посока „Бизнес парк" и тези, които се отклоняват към Летище София

Фандъкова подчерта, че след пускането и на подземната железница по бул. „Черни връх"до една година се очаква над 40 километра да бъде дължината на метрото.

Строителството на трикилометровата отсечка от жк "Младост 1" до жк."Младост 4" започна в края на април 2013 година. По нея вече има три спирки. Първата е между бул. "Андрей Ляпчев" и ул. "Балан". Втората станция е разположена под кръстовището на булевардите "Александър Малинов" и "Александър Москов", а третата е при „Бизнес парка". Според кмета на София Йорданка Фандъкова метрото е най-успешният проект, не само за столицата, но и за цялата страна.

„Близо 45 000 души от днес използват този вид градски транспорт. С тези 3.5 км, които построихме за две години, задно с линиите до летището общо 8.5 км", каза тя.

Фандъкова допълни, че продължава изграждането на метрото и в другите части на столицата. Сега имаме 39 километра линии, а само след година ще минем психологическата граница от от 40 км с пускането на участъка от бул. „Черни връх", каза градоначалникът. Тя изрази надежда до края на годината да започне строителството на третия метродиаметър.

Миналия месец столичната подземна железопътна линия се удължи с близо пет километра и добави четири станции. Така метрото стигна до летището и свърза аеропорта с Централна гара.
Заради приноса към изграждането на метрото в столицата вчера правителството предложи на президента Росен Плевнелиев да удостои с орден „Стара планина" - първа степен шефа на предприятието „Метрополитен" Стоян Братоев, както и да отличи екипа, работил по проекта за подземната железница.